Kayo Nishimizu - niewytłumaczalna niezwykłość na koncertach w Supraślu, Augustowie i Białymstoku.

Trzy chopinowskie koncerty japońskiej pianistki Kayo Nishimizu to uczta dla ucha i oka. Miały miejsce w dniach 22 i 23 sierpnia 2015 w Supraślu, Augustowie i Białymstoku.

Koncert zatytułowany Chopin z widokiem na Supraśl odbył się w siedzibie Punktu Usług Turystycznych w Supraślu, jako druga inicjatywa letnich spotkań z Chopinem w Supraślu. Przed i po koncercie można było obejrzeć wystawę fotografii i napić się ziołowej herbaty. O godz. 16.30 przy fortepianie zasiadła Kayo Nishimizu - znana japońska pianistka od 1987 r mieszkająca w Polsce . Zagrała najpiękniejsze utwory Fryderyka Chopina - te znane i te mniej popularne. Sama o nich opowiadała. Mówiła też o życiu naszego genialnego kompozytora, przytaczała opinie o jego twórczości innych - współczesnych mu - muzyków. Słuchacze mieli okazję zapoznać się z mistrzowską interpretacją mazurków, polonezów i innych utworów. Licznie zgromadzona publiczność słuchała ciekawostek z życia genialnego Polaka. Kayo Nishimizu przypomniała słynny Walc f-moll op. 70 nr 2 zadedykowany Marii Wodzińskiej (miłości Chopina), którego lubiła grać aż do swojej śmierci. Koncert w wykonaniu artystki był nie tylko dawką doskonałej muzyki. Okazał się też lekcją wychowania obywatelskiego i patriotycznego. Pianistka bowiem przypominała wartość polskiej muzyki ludowej, która stała się inspiracją dla twórczości F. Chopina. Polska jest dumna z tak znanego kompozytora. On to wyniósł nasze tańce narodowe na wyżyny i wprowadził na salony. W dalszej części koncertu pianistka umiejętnie nawiązała do twórczości argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolii, który był mistrzem w tworzeniu tang (narodowego tańca argentyńskiego). Stworzył on niezliczone, piękne tanga nienadające się do tańca, lecz do słuchania – podobnie, jak Mazurki Chopina. Dwa jego utwory wykonali Kayo Nishimizu i Piotr Wawreniuk (prywatnie małżeństwo od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku). Ich wspólny występ przyjęto wielkimi brawami. Nie obyło się bez bisów, a brawurowe wykonanie Etiudy Rewolucyjnej przyjęto oklaskami na stojąco. Po koncercie można było obejrzeć płyty wspominanych artystów i zakupić je w promocyjnej cenie. Liczna publiczność prosiła o zdjęcia z artystką. Podobny przebieg miały przebieg koncerty w białostockim Ratuszu i Augustowskich Placówkach Kultury. Ten w Białymstoku odbył się on jako przedostatni koncert z cyklu Koncertów przed Hejnałem, od piętnastu lat odbywają się a białostockim Ratuszu. W Augustowie jako ostatni w tej formie koncert VII Letniego Festiwalu Chopin nad Nettą. Repertuar był podobny i podobne – gorące brawa – po każdym utworze. Na trasie koncertowej po północno - wschodnich terenach Polski pianistka z Japonii zadziwiła wszystkich skromnością, elegancją, dobrą polszczyzną a także siłą uderzenia w klawiaturze, które przy jej posturze jest niewytłumaczalną niezwykłością.

Mira Tomczak.

Inicjatywy wsparli finansowo: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Starostwo Powiatowe w Białymstoku, Starostwo Powiatowe w Augustowie, Urząd Gminy Supraśl, Miasto Białystok, Miasto Augustów, KPKM sp. z o.o. w Białymstoku, Impresariat Muzyczny Pro Art.

http://trojanowscy.pl/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=195:2015-08-23-kayo-nishimizu&Itemid=492